Riga - impresii din city break (1)



E greu de povestit cate lucruri interesante poti vedea la Riga. Ma ales cand ai doar 2 zile intregi si 2 jumatati de zi, iar harta are 62 de obiective turistice. Istorie la fiecare pas? Se poate spune si asa. Dar Riga este mai mult decat un oras istoric. Este un oras verde, cu numeroase parcuri (la fiecare 500 m dai de unul), linistit si curat, cu un transport public foarte bine organizat si  cu oameni prietenosi, cu servicii de super calitate si preturi apropiate de cele din Romania.
In prima jumatate de zi, am explorat cartierul Agenskalna. Hotelul era situat langa Agenskalna tirgus, un fel de Hala Traian, cu fructe, legume, flori si tot ce se gaseste intr-o piata respectabila. 


Cartierul are legatura directa cu centrul, dar am preferat o cale ocolita, pe Marupe Iela (iela=strada) catre parcurile din zona de nord-vest. Strada linistita, cu oameni care isi plimbau cainii, un camin studentesc cu pisica la poarta, biciclisti si case vechi, iar din loc in loc cate un bloc de 4 etaje. Chiar, nu am vazut in tot orasul blocuri mai mari de 6 etaje ! Ai o alta perspectiva si mai mult spatiu in jur.

Traversand parcul Maras Parks cu lacul plin de ratuste pe care le hraneau copiii, am ajuns in Arkadijas park. Isi merita numele – este o Arcadie in miniatura, verde, curata, cu un raulet si multe straturi de flori, cu un delusor artificial si multi copii.


 


In zona se afla si o strada cu casele celor care au fost deportati – un fragment de istorie pastrat cum se cuvine. 



La fiecare statie (tramvai, troleibuz, autobuz) sub placuta cu numele statiei si mijoacele de transport in comun erau afisate orarul si traseul fiecarui mijloc de transport, plus statiile urmatoare pana la capat. Deci, cu harta in mana si stiind unde vrei sa ajungi, puteai face orice combinatie de transport, la fel ca acasa. 
Orasul nu are metrou, dar nici nu are nevoie, traseele sunt optimizate incat fiecare zina este acoperita de cel putin doua mijloace de transport. Exista e-ticket, care iti ofera optiuni in functie de numarul de calatorii, mijlocul de transport etc. Mie mi-a prins bine sa iau e-ticket valabil pe toate mijloacele de transport timp de 3 zile. Costa 10 euro si poate fi luat de la un automat din majoritatea statiilor sau din aeroport. 
Dupa Arkadijas Park urmeaza Uzvaris Park, care e strabatut de 2 bulevarde. Este unul dintre parcurile mari, cu iarba proaspat tunsa, cu alei pentru jogging (am vazut multi alergatori si biciclisti) si lac. Ce au in comun toate parcurile din Riga este forma aleilor – S sau U, fara colturi sau zone ascunse privirii, ceea ce da un aspect armonios si spatios intregului parc. Adaugam si florile multicolore si e locul perfect pentru o relaxare sau meditatie. 
 

 

In parcul Uzvaris se afla si monumentul Victoriei. 

 







De aici se ajunge pe jos sau o statie de masina la Biblioteca Nationala Letona, o constructie care nu te poate lasa rece. 











In zona sunt blocuri si case mai vechi (1964), dar in buna stare, iar unele au sedii de firme.
 




Imediat dupa biblioteca, trecand printr-un pasaj "decorat" cu grafitti, este podul peste raul Daugava, de unde se ajunge in centru. 








Am lasat pentru a doua zi Centrul Vechi si am explorat zonele din jur – autogara, piata centrala (Central Tirgus), magazinul Stockmann (gen Unirea) si mancarea pe terasa. N-am putut sa le dau decat nota 10 :) dupa care am inchis bucla si am revenit la hotel, testand confortul din troleibuz – si el tot de nota 10!
De-abia asteptam a doua zi. Promitatoare e putin spus!

Comments